Faptul religios este destul de greu de identificat în civilizația miceniană, mai ales atunci când este vorba de situri arheologice, unde este dificil
Faptul religios este destul de greu de identificat în civilizația miceniană, mai ales atunci când este vorba de situri arheologice, unde este dificil să se identifice cu certitudine un loc de cult. În ceea ce privește textele, doar câteva liste de ofrande ne dau nume de zei, dar nu ne spun mai multe despre practicile religioase. În general, se pare că granița dintre profan și sacru nu era foarte clară în lumea miceniană, ceea ce face dificilă identificarea urmelor religioase.
Panteonul micenian atestat de tabletele liniare B conțin deja multe zeități care se găseau în Grecia clasică. Poseidon (po-si-dai-jo), zeul mării și oceanelor, pare să fi ocupat un loc privilegiat, mai ales în textele de la Cnossos (situat la 5 km sud-est de Heraklion) și Pylos (situat în regiunea grecească Messenia, la sud-vest de peninsula Peloponez).
Sacrificiul oferit de Nestor, regele Pylosului (singurul dintre frații săi care a supraviețuit masacrului lui Heracles) lui Poseidon în epopeea antică Odiseea scrisă de Homer este o amintire a acestuia. Poseidon era, probabil, în această perioadă o divinitate htonică (adică legată de cultul pământului), legată mai precis de cutremure.
Există, de asemenea, un set de „Doamne“ sau „Madone“ (Potnia), legate de locurile de cult, cum ar fi „Doamna Labirintului“ din Creta – care amintește de mitul labirintului micenian, cum ar fi prezența „unui zeu pe nume Dedal, un atenian descendent din familia regală din Erihtenios, al patrulea rege legendar al Atenei.
De asemenea, există o „Zeiță Mamă”, numită Diwia. Alte zeități pe care le găsim au fost identificate în următoarele perioade, cum ar fi cuplul Zeus-Hera, Ares, Hermes, Athena, Artemis, Dionis, Illythia, Erinys și Demetra. Prezența acesteia din urmă în perioada miceniană a fost stabilită recent de comprimatele găsite la Theba. Observăm absența lui Apollo, Afroditei și a lui Hephaestus. În schimb, unele denumiri identificate ca cele ale zeităților, de exemplu pi-pi-tu-na sau pa-de, nu sunt cunoscute în epoca clasică.
Niciun templu, ca o unitate arhitecturală bine diferențiată de alte clădiri, nu a fost identificat pentru perioada miceniană. Unele grupuri de camere integrate în clădiri mai mari, cu o parte centrală, de formă în general oblongă, înconjurate de camere mici, ar fi putut servi ca locuri de cult. Acesta este cazul în Micene, Tirint, Pylos sau Asina.
Unele sanctuare au fost identificate, ca Philakopi de pe insula Milos, unde a fost găsit un număr mare de statuete, fără îndoială, ceea ce făceau oficiul de ofrande, și să presupunem că site-uri, cum ar fi Delphi (situat la poalele muntelui Parnas, în centrul Greciei și la nord de Golful Corint) și Dodona (un sanctuar oracular dedicat lui Zeus și Zeiței-Mamă), Delos (una dintre insulele din Ciclade) sau Eleusis (din Attica) erau sanctuarele deja importante, fără o dovadă concludentă.
În cele din urmă, ceremoniile religioase și chiar sărbătorile religioase ar fi putut fi ținute în anumite săli de palat, în special în Pylos. Cu toate acestea, acest lucru rămâne dificil de dovedit într-un mod evident. Într-adevăr, prezența organizării spațiale pare să fie cea a unui loc de cult (cu tipuri de bănci, altare), prezența de statui care par a fi depozite de ofrande, sau în vase de cult numite rhyton care par să fie destinate pentru libații, și numeroase resturi de oase carbonizate de animale care ar fi putut fi sacrificate, toate acestea nu oferă însă o confirmare finală cu privire la funcția religioasă a locului excavat, chiar și în cazul în care rămâne cazul cel mai plauzibil și cel mai frecvent acceptat. S-au găsit adesea în locurile în care s-au făcut sacrificii texte pe care specialiștii le-au identificat ca fiind locuri de cult, însă natura lor nu poate fi determinată, indiferent dacă acestea au fost construite în aer liber.
Tăblițele ne arată în cele din urmă faptul că divinitățile posedau bunuri: zeița Potnia dispunea astfel de cirezi la Knossos, de fierari la Pylos, de sclavi. Acest lucru poate indica faptul că sanctuarele erau organizații economice ca și în Orientul Apropiat. Putem, de altfel, să presupunem existența unui cult național, diferit de cultul oficial care era mai bine documentat.
Există puține certitudini cu privire la practicile religioase miceniene. „Preoții” (hiereus) și „preotesele” (hiereia) au fost găsiți pe tăblițe, dar ele nu ne spun nimic despre rolul lor. Aceste surse, pe de altă parte, par să documenteze practica sacrificiilor și ofrandelor, când unii evocau numele divinităților în listele de mărfuri. Este, fără îndoială, necesară identificarea pregătirii de către palat a diferitelor ofrande: mirodenii, vin, ulei, miere, cereale, lână, vase de aur și bovine. Ființele omenești apar pe listele lor, fără ca cineva să știe dacă sunt viitoare victime ale sacrificiilor sau sclavilor divini.
Tăblițele arată că palatul supraveghea colectarea de animale și produse de bază necesare pentru cult curent, dar, de asemenea, ceremonii și banchete publice, deci adevărate sărbători religioase, care ar fi putut fi conduse de către wa-na-ka sau ra-wa -ke-ta, în special sărbătoarea numită „inițiere lui wa-na-ka” din Pylos, unde mai mult de 1.000 de persoane primeau rații alimentare. În ansamblu, combinația de analiză a presupuselor locuri de cult, tăblițe și picturi murale oferă o colecție de surse interesante despre practicile religioase festive în lumea miceniană.
Dacă practicile funerare sunt bine documentate, rămâne imposibil să se tragă concluzii concludente despre credințele privin lumea de Dincolo la micenieni. Înmormântările sunt mult mai mari decât numărul de incinerări înainte de secolul I , care apoi vede o creștere a acestei practicii. Mormintele sunt adesea însoțite de ofrande: vase pline cu mâncare și băutură, figurine, obiecte ale animalelor decedate, uneori chiar sacrificate (câini, cai). Dar acest lucru se întâmplă în momentul morții și aparent rar după înmormântare. Gropile colective sunt curente, dar sensul acestei practici rămâne nedeterminat cu certitudine. Unele studii au încercat să meargă mai departe în interpretarea practicilor și credințelor funerare miceniene, de exemplu sugerând existența unui cult al strămoșilor.
COMMENTS