Venus din Willendorf

Venus din Willendorf este o statuetă de calcar creată în paleoliticul superior,  în Gravettian, păstrată în Muzeul de Istorie Naturală din Viena, Aust

Situl arheologic roman de la Ratiaria, Bulgaria
Cimbrii misterioşi
Sciţii, nomazii stepelor

Venus din Willendorf este o statuetă de calcar creată în paleoliticul superior,  în Gravettian, păstrată în Muzeul de Istorie Naturală din Viena, Austria.

 

Venus din Willendorf, paleoliticul superior, circa 24.000-22.000 î.e.n., sursă Wikipedia, autor foto Matthias Kabel.

Statuia este din calcar oolitic și are o înălțime de 11 cm și reprezintă o femeie goală în picioare, prezentând o obezitate puternică, cu brațele plasate pe piept. Capul, gravat grav, este îndoit și pare a fi complet acoperit de panglici spiralate. Legea frontalității, adică a simetriei, este respectată.

Reziduurile de pigmenți sugerează că inițial statueta a fost vopsită în roșu. Perfecționarea modelării sale i-a adus un renume mondial.

A fost descoperită în 1908 pe locul unei foste fabrici de cărămizi din Willendorf, în regiunea Wachau, un mic sat situat la 24 km de Krems an der Donau pe Dunăre (Austria Inferioară).

Stratigrafia recunoscută în timpul săpăturilor efectuate pe amplasament a făcut posibilă atribuirea statuetei perioadei Gravettian și atribuirea unei vârste relative de aproximativ 23.000 de ani î.e.n. Această statuetă face parte din universul de statuete reprezentând-o pe Venus în paleolitic, văzută aproape întotdeauna foarte corpolentă și deformată. Aceste trăsături, găsite în special la statuetele Venus din Lespugue (Haute-Garonne, Franța), realizate din fildeș, sunt adesea interpretate ca simboluri ale fertilității.

O altă figurină, de asemenea din fildeș, numai că, din păcate, doar capul a ajuns în zilele noastre, pare a fi o excepție pentru finețea ei: este vorba de Doamna din Brassempouy descoperită în Landes, tot în Franța.

În 1988, o altă Venus cu o vechime estimată la cca 30.000 de ani a fost găsit în Galgenberg, chiar deasupra lui Krems.

Interpretarea acestei statuete este problematică. S-au propus diferite înțelesuri, toate delicate pentru a fi testate științific:

. Zeița mamă

. „Orientare matrilineară”: gardian al casei și al casei („gardian al focului”);

. Simbolul fertilității feminine în ceea ce privește sarcina și maternitatea, subliniind părțile genitalele feminine;

. Rreprezentarea „idealului paleolitic feminin”.

COMMENTS